Change of plans! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Renate Sportel - WaarBenJij.nu Change of plans! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Renate Sportel - WaarBenJij.nu

Change of plans!

Door: renatesportel

Blijf op de hoogte en volg Renate

10 April 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve schatten,

Het is weer tijd voor een goed verhaal vanuit Maleisië! Het is alweer bijna twee weken geleden dat Fleur en ik in Kuala Lumpur zijn aangekomen om hier deel te nemen aan een AIESEC project betreffende HIV/AIDS. Hier was het de bedoeling dat wij onder andere workshops zouden geven op universiteiten en middelbare scholen en dat wij weeshuizen zouden bezoeken waar HIV positieve kindjes wonen. In totaal zouden wij 40 uur per week aan de slag gaan! Hard aan de bak dus! Toen wij echter in ons appartement arriveerden en ons werkschema zagen, kwamen wij tot de ontdekking dat wij slechts 6 uur per week aan de slag konden gaan. We hebben tot nu toe dan ook pas 2 werkdagen gehad. We zijn hier uiteraard niet over te spreken. Ook ons appartement is niet conform de verwachtingen ;). Ons appartement is eigenlijk niet meer dat een grote, kale en witte kamer met een aantal plastic stoelen en tafels. We hebben hier niet eens een douche, hahaha. Als we willen douchen moeten we bakjes water over onszelf heen gooien! Back to basics dus! Gek genoeg vinden Fleur en ik dit geen enkel probleem. Wel is de locatie van dit appartement zeer teleurstellend. Het zit in een achterbuurt van Kuala Lumpur, ver van de bewoonde wereld. Het kost ons daardoor ruim een uur om in het centrum van KL te komen! Doordat we boven een Chinees Restaurant wonen (24/7 de geur van Chinees eten werkt is zeer misselijkmakend) zijn ratten en kakkerlakken hier onze grootste vrinden! Omdat we hier al twee weken 'wonen', vinden we dit allemaal geen probleem meer en zijn we er al helemaal aan gewend. Maar het feit dat er geen werk voor ons is, terwijl dit de voornaamste reden is dat we überhaupt naar Maleisië zijn gekomen, heeft ons doen besluiten om met dit project te stoppen. Change of plans dus! Fleur en ik hebben daarom een ticket geboekt naar Indonesië en vliegen woensdag 11 april naar Sumatra! We hebben hier natuurlijk super veel zin in en kijken uit naar ons volgende avontuur, maar we vinden het wel erg jammer dat het met het project niks geworden is. De werkdagen die we hebben gehad waren namelijk erg interessant! Zo hebben we een shelterhome bezocht waar kindjes met HIV wonen. Heel heftig om te zien en om hun levensverhalen aan te horen! Ook hebben we een workshop over HIV/AIDS gegeven op een Islamitische universiteit (Burka's zijn hier niet verboden!). Dit was super leuk om te doen! Slechts 1 van de aanwezigen wist wat een condoom was en niemand had ooit van het woord sperma gehoord! Onze workshop, vooral de condoom demonstratie, ging dan ook gepaard met een hoop gegiechel! Twee dagen geleden hebben we een opvanghuis voor vrouwen bezocht, waarvan een gedeelte HIV-positief is. Hun verhalen waren ontzettend heftig en hartverscheurend. Sommige van deze vrouwen zijn door hun echtgenoot besmet geraakt met HIV, doordat hun echtgenoten verslaafd waren geraakt aan heroïne, andere vrouwen zijn besmet geraakt door hun werk in de (vaak gedwongen) prostitutie. Het was erg fijn om te zien dat ze goed verzorgd worden in dit opvanghuis, dat geleid wordt door een homo-seksuele transseksueel die zich toch weer terug heeft laten ombouwen ;).

Omdat we veel vrij hadden, zijn we met de hele groep interns het hele land door gereisd! De groep interns is ontzettend leuk! We zitten hier met 4 Nederlandse meisjes (Parisa, Nicole, Fleur en ik), Sophie Yang uit Hong Kong, Migi uit de Filipijnen en Gualtiero uit Italië. We zijn in het begin meteen een weekend naar KL geweest, waar we de Menara KL, de Petronas Towers, de Masjid Jamek, Chinatown en Little India bezocht hebben. We hebben hier heerlijk gegeten en vooral veel gechillt! Ook zijn we naar de Batu Caves geweest. Dit is een heilige Hindoeïstische plaats, waar veel Hindoes komen om zich te laten zegenen. Omdat het zondag was tijdens ons bezoek, waren overal heilige ceremonies aan de gang. De hoofdjes van de kleine kinderen waren allemaal beschilderd met bladgoud en iedereen kreeg een rode stip op zijn of haar voorhoofd. Het was heel bijzonder om dit van dichtbij te zien! Ook werd er op zondag gratis Indiaas eten geserveerd (We love Indian food, zeker als het gratis is!). We zaten hier vervolgens als enige westerlingen tussen honderden Hindoes achter ons Indiase maaltje, middenin een tempel! Heel gaaf!

Een paar dagen later zijn we naar de Cameron Highlands vertrokken; een hooggebergte dat bekend staat om de vele thee- en aardbei plantages! Hier moesten we heel erg wennen aan de temperatuur. In tegenstelling tot de rest van Maleisië, waar het kwik niet zelden oploopt tot 37 graden, is het hier slechts 21 graden! We hebben het hier 's nachts zo koud gehad! Echt bizar hoe snel je lichaam went aan tropische temperaturen! In de Cameron Highlands hebben we een 'adventurous tour' gedaan! 's Ochtends werden we met een enorme jeep opgehaald, die ons naar de jungle bracht, waar we werderom een jungle trekking gedaan hebben (echte meisjes in de jungle 3.0), die ontzettend gaaf en absoluut avontuurlijk was! Zo moesten we klimmen van steile hellingen, rivieren oversteken met behulp van boomstammen van onderarm dikte, gevaarlijke dieren ontwijken, zorgen dat we niet uitgleden op extreem stijle en modderige hellingen en abseilen met behulp van alleen een liaan. Ik voelde met net Kung Fu Panda! Duizendmaal respect voor het Japanse echtpaar van 75 jaar oud! De tocht leidde ons langs een mooie waterval en de grootste bloem ter wereld (Rafflesia), wat later een schimmel bleek te zijn. Na de tocht zaten we van top tot teen onder de modder (festivals in de regen zijn er niks bij), waardoor mijn schoenen nu al zijn gesneuveld. Na onze tocht hebben we de aarbei- en theeplantages bezocht, waar we de heerlijkste aarbeien en thee ooit hebben geproefd! De volgende ochtend zijn Parisa, Fleur en ik doorgereisd naar Georgetown op Penang. Ondanks het feit dat Georgetown wordt geroemd om het fantatische locale voedsel, konden wij geen rijstkorrel of noodle meer zien. Alleen de aanblik al deed onze maag omdraaien (haha succes, ik moet nog 2,5 maand). We hebben dan ook een taxi genomen om op zoek te gaan naar een restaurant waar we een normaal broodje konden eten (heel treurig, I know)! Toen we dit eenmaal gevonden hadden waren we zo gelukkig en ben ik me te buiten gegaan aan een broodje brie en de grootste tonijn salade ooit (twv 26 RM, waar ik in Serdang vijf dagen van kan eten)! 's Avonds aten we in een restaurant waar ze versgemaakte pasta pesto serveerden! Wederom een geluksmomentje in ons backpackers bestaan! Gualtiero was ongelooflijk jaloers op ons toen we dit aan hem vertelden.. Die avond gingen we de stad in voor een klein drankje, aangezien ons budget niet meer heel toereikend was na onze te dure eet-avonturen. Dit mondde echter uit in een extreem groot drankje, omdat een Maleise man ons maar blééf trakteren op het duurste drankje van de kaart! We zijn geeindigd in een club waar slippers, korte broeken en mouwloze tops ten strengste verboden waren. Het was dan ook erg opmerkelijk dat wij vervolgens VIP (Barcelona 2.0) stonden te bouncen terwijl wij volledig aan deze verboden dresscode voldeden! De volgende ochtend waren we tot vrij weinig in staat. Fleur kreeg een klein ongelukje en we waren even bang dat ze een gebroken hand had, waardoor ik de rest van onze trip haar backpack zou moeten gaan tillen. Gelukkig was dit vals alarm en gaat het nu weer een stuk beter! Ook was ik even bang dat Barca-bus taferelen herhaald zouden worden, maar gelukkig heb ik me dit keer echt keurig gedragen Zoemies! Na Penang zijn we naar Melaka gereisd, een historische kustplaats die tot aan 1824 bezet is geweest door Nederland! Hier hebben we de hele dag cultuur gesnoven en veel geleerd over de historie van de stad. Dit hebben we gedaan door fietsen te huren, waarmee we de hele stad door zijn gecrosst! Dit was ontzettend leuk en super idyllisch! Melaka doet namelijk absoluut niet Aziatisch aan en zou zo een stadje in Italië of Spanje kunnen zijn! Met onze pastelkleurige fietsen en bloemen in ons haar trokken we hier veel bekijks! 's Avonds aten we met z'n allen in een super leuk restaurantje in het meest idyllische China-town ooit (gelukkig kon in noodles weer handelen) en hierna zijn we weer teruggegaan naar ons appartement in KL!

Nu is het helaas tijd om Maleisië te gaan verlaten :(. We hebben het hier een maand ontzettend leuk gehad en we hebben Maleisië echt in ons hart gesloten! Ontzettend aardige mensen, fantastische bezienswaardigheden en prachtige stranden maken dit echt tot een top-land! Ook zullen we alle interns heel erg gaan missen, want in twee weken tijd zijn we toch wel echt een hechte groep geworden. Nu is het tijd voor ons volgende avontuur: Indonesië, waar we Sumatra, Java, Bali en Lombok willen gaan bezoeken! Ik zal jullie over een tijdje weer op de hoogte stellen van al onze belevenissen daar, maar nu is het echt tijd om onze koffers te gaan pakken!

Heeeel erg veel liefs!

• 10 April 2012 - 08:01

Josefien:

Wat een avonturen!! En wat cool en spannend om het hele aisec-gebeuren achter te laten en op eigen houtje verder te gaan. Geniet ervan en groetjes aan fleur! X liefs josefien

• 10 April 2012 - 08:05

Ghita:

Heee liefste,

Echt super jammer dat het project tegenviel zeg :( en echt shocking dat niemand daar iets blijkt te weten, jullie voorlichting zou hard nodig zijn geweest..Maar nu gaan jullie dus non- stop backpacken en geen ander project doen? Je moet je echt tips mailen over Indonesië voordat ik erheen ga ok! en leuke hostels en guesthouses onthouden hihi. Maar je verhalen klinken elke week zo leuk :) Goede vlucht alvast, veel liefs! x

• 10 April 2012 - 08:37

Laurianne:

Ha Renaat! huisgenootje van lisanne hier! Heb je verhaal zitten lezen, jammer dat het project is gefaalt, maar reizen is natuurlijk ook supercool! Ik ga eind juni voor een kleine 3 maanden naar indonesie,vietnam, cambodja dus ik spreek jou nog wel voor de tips en tricks! Veel plezier nog!!! xxxxxxxx

• 10 April 2012 - 08:41

Damaris:

Lieveschat, wat leuk weer een update te lezen! Echt jammer van het project, het verhaal komt me erg bekend voor, heb dit al eens gehoord van een meisje dat ook geweest was..! Geniet ervan, een dikke zoen!

• 10 April 2012 - 10:13

Bexs:

Heeeeerlijk verhaal weer om te lezen!! Echt weer zin om bij te kletsen met je, maar dat gaat nog even duren ;) echt jammer van het project maar gelukkig hebben jullie er iets anders vets voor in de plaats bedacht, gaat zeker goed komen merk ik alweer! Misschien kan je hier in Utrecht nog eens wat voorlichtingen geven, die zijn al welbekend van jou natuurlijk haha ;) Mis jou hier maar geniet er nog van daar!! xxxx

• 10 April 2012 - 14:28

John:

Te gek hoor! Klinkt alsof jullie het maximale er uithalen wat er in zit! En zo hoort het!
    Have fun!! Elke dag is uniek :D

• 10 April 2012 - 15:34

Afski:

Lieve Ren, wat een mooie verhalen! Heerlijk om dit te lezen in een klein (net zo klein als jouw drankje in dit verhaal) SOG-momentje in de UBB. Jammer van het project maar je gaat vast een super mooie rat-vrije tijd tegemoet in Indonesie!!
    Wees voorzichtig, en als je de regels even vergeet moet je hét boek er maar even bijpakken, geillusteerd en wel.
    Liefs!!

• 10 April 2012 - 17:13

Hans:

Onderkomens in Kuala Lumpur: leren waarderen dat we het in NL toch eigenlijk heel goed voor elkaar hebben. Leren dat het is zoals het is en dat je er dan maar het beste van moet maken (douchen uit een bakkie, terug naar de tobbe met sunlight zeep). Way to go, ladies.

Kakkerlak als beste vriend: Pluk van de Petteflet!

What the fuck is a condom? Shocking.

21°C: Chill!

Een broodje en pasta in Maleisië: "decadente" toeristen.

Even zonder dollen, meiden, jullie beleven de meest fantastische avonturen, ontmoeten prachtige mensen en beleven bijzondere momenten. Je ervaart het leven zoals het soms ook is. Je doet veel contacten en ervaringen op. Geweldig, bijzonder, verrijkend. Geniet, en wat je ook doet, doe het veilig ;-)

De foto's op jullie facebookpagina's zijn impressive.

• 10 April 2012 - 17:19

Carina:

Hey lieve Renate, ja dit had je van te voren ook niet kunnen vermoeden dat er maar voor 6 uurtjes per week wat te doen was! Wel jammer dat het project nu voor jullie stopt maar een goede reden om meer van de wereld te zien. Enjoy Indonesië: op naar het volgende avontuur! En vergeet niet af en toe de kleine paadjes te nemen.
    Lots of Liefs M

• 10 April 2012 - 19:04

Ellis:

Hoi lieve Renate, wat een geweldige verhalen! Erg jammer van je stage, maar wie weet wat jullie allemaal nog meer te wachten staat in Indonesië, en verder. Stiekem ben ik heel jaloers dat jij daar zit te chillen en ik zit in de regen. Nog een paar maanden en dan is het hier ook alweer ietsje warmer. Heel veel plezier en heel veel zien. Dikke kus!

• 11 April 2012 - 18:26

Chiel Jan:

Wederom weer een mooi verhaal! Als je thuiskomt trakteer ik je op een grote stampot met echte unox rookworst. Zoals jij het eten mist begin ik jou ook wel te missen hoor! :( Al helemaal nadat ik hoorde dat er een aardbeving was geweest! Ik was euforisch toen ik hoorde dat je veilig was :)

Hou je taai!

• 15 April 2012 - 12:40

Anne:

Hai lieve! Wat een fantastische verhalen! :) Superleuk om ze allemaal te lezen. Wel erg jammer van jullie project. Het was zeker heel nuttig als ik het zo lees, maar 6 uur per week is wel erg weinig. Ben ook blij dat jullie veilig geland zijn en ver van het epicentrum zitten. Geniet van Indonesie! Liefs XXX

• 22 April 2012 - 16:29

Tetske:

Beter laat dan nooit zeg ik altijd maar, maar eindelijk jullie verhaal gelezen:D
    Het duurde even door alle drukte hier in Nl, maar wat een heerlijk verhaal weer!
    Lekker hè Indiaas eten! En hebben jullie die rafflesia echt gezien? Wij zijn er maanden naar op zoek geweest maar nimmer gevonden... Hij bloeit toch ook maar één dag ofzo?
    Wat indrukwekkend ook al die verhalen van de kindjes en vrouwen met aids zeg, ongelooflijk...
    De Cameron Highlands klinken geweldig en ik ben heel benieuwd naar alle nieuwe avonturen vanuit Indonesië!
    Heel veel liefs, ook aan Fleurtje!XXXXX
    ps wat heb ik gelachen om jullie smsje laatst haha!